Anvelopele de vară sunt proiectate să ofere o aderență optimă pe timp de vară, fie pe asfalt uscat sau ud. Cu toate acestea, mulți șoferi consideră că atâta timp cât pe jos încă nu există un strat de zăpadă sau de gheață le pot folosi indiferent de temperaturile ambiante. Este o impresie greșită, iar rezultatele pot fi dăunătoare.
Momentul potrivit pentru schimbarea anvelopelor de vară este atunci când temperatura medie scade sub 7 grade Celsius și există riscul de îngheț. Sub această valoare, materialul din care sunt făcute anvelopele de vară devine mai rigid și, prin urmare, aderența scade semnificativ, mai ales pe suprafețe umede. Mai mult, pe suprafețe înghețate acestea sunt total inutile și duc la pierderea controlului asupra mașinii, ceea ce crește semnificativ riscul de accidente.
Una dintre principalele calități ale anvelopelor de vară este flexibilitatea acestora și capacitatea de a se mula cât mai bine pe suprafața de rulare, în special pe asfalt. Dar ca orice element ce are la bază cauciucul, scăderea temperaturilor reduce flexibilitatea materialelor din care sunt construite pneurile și, implicit, scade capacitatea acestora de a se mula pe asfalt. O altă consecință a rigidizării materialului din care sunt făcute pneurile de vară este și scăderea capacității de evacuare a peliculei de apă dintre anvelopă și suprafața de rulare, respectiv asfaltul. Astfel, crește riscul de acvaplanare și implicit riscul de derapaj.
Pentru temperaturi scăzute și condiții de umiditate sau zăpadă, sunt recomandate anvelopele de iarnă. Acestea sunt concepute pentru a oferi aderență și manevrabilitate superioare în condiții de frig și umiditate. Compoziția specială a materialului din care sunt făcute le permite să rămână mai moi și flexibile chiar și la temperaturi scăzute, asigurând aderența necesară pentru o conducere sigură. Totodată, acestea pot fi folosite în condiții de siguranță chiar și la temperaturi de peste 7 grade Celsius. Ele devin prea moi și se pot degrada rapid atunci când afară sunt peste 14 grade Celsius. Dar dacă în majoritatea timpului circulați cu mașina când temperaturile ambiante sunt sub această valoare, atunci deja puteți trece la echiparea de iarnă.
Un alt impact negativ asupra anvelopelor de vară cauzat de temperaturile scăzute este deteriorarea acestora. La temperaturi scăzute, materialul din care acestea sunt făcute este mai predispus să sufere fisuri și crăpături, ceea ce vor duce la o uzură prematură a pneurilor. Totodată trebuie avută în vedere presiunea din ele pentru că odată cu scăderea temperaturilor se va micșora și presiunea pentru că aerul rece este mai dens decât cel cald.
Desigur, este greu de presupus când ar fi un moment perfect pentru schimbarea anvelopelor de vară cu cele de iarnă din cauza temperaturilor care se mențin la valori ridicate pentru mai mult timp, uneori chiar și în prima lună de iarnă. Cel mai dificil de ales un moment optim este când dimineața avem de a face cu temperaturi de sub 7 grade Celsius iar după-amiaza termometrul indică chiar spre 20 de grade Celsius. În această situație poate că cel mai bine ar fi să alegeți să circulați cu anvelopele de iarnă. Aici alegerea ar putea fi făcută în funcție de fiecare utilizator în parte, în funcție de cum își cunoaște obiceiurile. Teoretic, aveți mai puține luni de mers cu anvelopele de iarnă decât cu cele de vară. Totodată, statistic vorbind, se parcurg mai puțini kilometri iarna decât vara. Asta înseamnă că și dacă veți uza mai mult pneurile de iarnă, le veți proteja mai mult pe cele dedicate sezonului estival care sunt și utilizate mai multe luni și mai intens. Economic vorbind, ați putea să le utilizați pe cele de iarnă, dar numai dacă acestea sunt adecvate pentru temperaturile matinale.
Înainte să montați pneurile de iarnă însă trebuie să parcurgeți câțiva pași. În primul rând trebuie să le echilibrați. Totodată, asigurați-vă că permutați roțile astfel încât să le asigurați o uzură uniformă, prelungind durata de exploatare a setului. Verificați-le să nu aibă urme de înțepături sau deformări care să afecteze siguranța rutieră. Nu în ultimul rând verificați și geometria direcției. Atenție! Multe mașini moderne sunt dotate cu suspensii independente și pe puntea spate, ceea ce înseamnă că trebuie să cereți verificarea sau chiar ajustarea unghiurilor roților anterioare. Această procedură trebuie cu siguranță făcută dacă roțile de iarnă au o lățime mai mică decât cele de vară.